Vlaams minister van Welzijn, Caroline Gennez, heeft beslist om het Waarderingsplatform niet verder te zetten na de afloop van het pilootproject. Meer info over de motivatie achter deze beslissing vind je op de webpagina’s van Departement Zorg, VAPH of Agentschap Opgroeien.
Veelgestelde vragen
Je vindt hier de meest voorkomende vragen en antwoorden.
Vind je jouw vraag niet terug? Stel ze dan op de contactpagina.
Niet-verderzetting Waarderingsplatform
Zolang het Waarderingsplatform online blijft, blijft het mogelijk om waarderingen in te dienen en deze, na controle door een onafhankelijke redactie, te publiceren.
Het Waarderingsplatform blijft online tot ten laatste 25 januari 2026. Hierover zijn momenteel gesprekken gaande. Indien de website toch vroeger offline gaat, dan zullen we dit tijdig communiceren.
Organisaties die nog wensen deel te nemen blijven welkom op het Waarderingsplatform. Je moet wel weten dat het project niet wordt verdergezet na ten laatste 25 januari 2026 en misschien zelfs al vroeger wordt beëindigd. Zolang het Waarderingsplatform online blijft kunnen gebruikers waarderingen schrijven en worden deze nagekeken door onze onafhankelijke redactie.
Alle gepubliceerde waarderingen blijven zichtbaar zolang de website online blijft.
Zolang de website online blijft kunnen waarderingen worden ingediend en kan je er als organisatie op reageren, en dit wordt allemaal nagekeken door onze onafhankelijke redactie.
We hebben een hulptekst voorbereid die jou kan helpen om je gebruikers te informeren over de beslissing van de minister om het Waarderingsplatform niet verder te zetten na afloop van de piloot. Je vindt deze hier.
Zolang de website online blijft kunnen waarderingen worden ingediend en worden deze nagelezen door onze onafhankelijke redactie. Zoals steeds gaat de redactie na of de waardering anoniem is geformuleerd, geen ongepast taalgebruik, reclame of spam bevat, en of het mailadres waarmee deze wordt ingediend niet nep is.
Momenteel wordt onderzocht hoe we hier correct mee kunnen omgaan in het kader van de GDPR-regelgeving. Meer informatie volgt op een later tijdstip.
Wie gezien de niet-verderzetting van het Waarderingsplatform liever niet meer deelneemt, heeft de mogelijkheid om de deelnameovereenkomst op te zeggen. Deze voorziet in die mogelijkheid onder art. 3 en 4. De persoon die de deelnameovereenkomst heeft ondertekend kan hiervoor een mailtje sturen naar contact@waarderingsplatform.be.
Na het offline gaan van de website zijn de waarderingen niet meer zichtbaar. Indien je deze wilt behouden, kan je ze best op voorhand zelf ergens bewaren.
Hierop hebben wij momenteel geen zicht. Deze beslissing ligt bij de Vlaamse Overheid. Gelukkig zijn veel organisaties reeds op heel wat manieren bezig met gebruikersparticipatie.
Deelnemen als organisatie
Je kan het e-mailadres van jouw organisatie niet zelf aanpassen binnen het Waarderingsplatform, maar wel via De Sociale Kaart of de applicatie Erkenningen. Wij, als beheerder van het platform, kunnen dat niet. De gegevens zijn namelijk afkomstig uit de databank van de Sociale Kaart en het GKB en worden automatisch toegevoegd aan het Waarderingsplatform.
Per sector zijn er verschillende manieren om je e-mailadres zelf te wijzigen:
Voor woonzorgcentra, organisaties binnen jeugdhulp en kinderopvang:
- Stap 1: meld je aan op de Sociale Kaart:
- Klik op de knop ‘aanmelden’.
- Meld je aan via itsme of eID.
- Kies ervoor om aan te melden als ‘burger’.
- Stap 2: overzicht krijgen van fiches(s) in jouw beheer:
- Klik in de balk op ‘mijn fiches’.
- Pas je fiche aan. Hier kan je de handleiding daarvoor terugvinden.
Voor organisaties voor personen met een handicap:
- Pas zelf je gegevens aan via de applicatie Erkenningen (Hera): https://isis.vaph.be. Hier kan je de handleiding daarvoor terugvinden.
- Lukt het niet? Mail dan naar erkenningen@vaph.be
- Zie je een fout in CoBRHA die je zelf niet kan aanpassen? Mail dan naar cobrha@groep.vaph.be en geef volgende gegevens door:
- Naam en voornaam
- Telefoonnummer
- Over welke zorgvoorziening je melding gaat
- Welke fout adres je in CoBRHA hebt vastgesteld (omschrijf dit zo duidelijk mogelijk)
Zodra je je contactgegevens aangepast hebt, duurt het maximaal 24 uur vooraleer de juiste gegevens op het Waarderingsplatform staan.
Heb je een foutje zien staan? Geef dit dan door aan het redactieteam via contact@waarderingsplatform.be. Zo kunnen wij je gericht doorverwijzen.
Je kan op twee manieren reageren.
1. Als organisatie kan je één keer reageren op een waardering. Klik op 'Reageer op waardering' in de e-mail die je krijgt wanneer er een nieuwe waardering voor je organisatie werd geplaatst. De redactie gaat vervolgens na of je reactie aan de richtlijnen voldoet. Na goedkeuring wordt je reactie bij de waardering gepubliceerd.
2. Elke bezoeker van het waarderingsplatform kan een waardering of reactie rapporteren als die vindt dat die in strijd is met de richtlijnen. De redactie zal de rapportering bekijken en beoordelen of de waardering online kan blijven staan of moet verwijderd worden.
-> Als de waardering behouden wordt, wordt de rapporteur op de hoogte gebracht.
-> Als de waardering verwijderd wordt, worden de rapporteur, de organisatie en de indiener van de waardering op de hoogte gebracht.
Ja, het Waarderingsplatform is gratis. Een organisatie kan zich aanmelden om deel te nemen en wordt dan – na het ondertekenen van een deelnameovereenkomst – op het platform geplaatst. De organisatie hoeft hiervoor niets te betalen.
Nee, je kan enkel reageren op de algemene waardering die mensen schrijven. De opmerkingen bij deelwaarderingen zijn enkel zichtbaar voor de organisatie, niet voor de bezoekers van de website. Wil je toch reageren op een deelwaardering? Dan heb je twee opties:
- Voeg de feedback toe aan uw reactie op de algemene waardering.
- Laat het ons weten via contact@waarderingsplatform.be. Wij kunnen uw reactie bezorgen aan de schrijver van de waardering.
Een waardering schrijven
Je mag meerdere waarderingen per organisatie plaatsen. Voor een bepaalde ervaring of gebeurtenis kan je echter maar één waardering schrijven. Krijgen we van jou toch meerdere waarderingen voor een organisatie die erg op elkaar lijken, dan zal de redactie er één behouden.
We verwerken de ingediende waarderingen zo snel mogelijk. Indien je waardering voldoet aan alle richtlijnen, keuren we ze onmiddellijk goed. Je kan ze dan zelf publiceren via een knop in de e-mail die je ontvangt. Een aantal waarderingen vragen soms een aanpassing of bijkomende toelichting voor we de waardering kunnen goedkeuren. In dat geval kan het langer duren voor je jouw waardering kan publiceren.
Een waardering moet voldoen aan de richtlijnen. Als een waardering niet in lijn is met één of meerdere richtlijnen, of er is een bijkomende toelichting nodig, dan vragen we je om je waardering aan te passen voor we ze online kunnen plaatsen.
Lees hier de richtlijnen.
De redactie van het waarderingsplatform controleert elke waardering op de naleving van de richtlijnen. Ze keurt een waardering goed voor je ze online kan plaatsen.
Lees hier de richtlijnen.
Als je de waardering zelf schreef, kan je vragen om ze aan te passen of te verwijderen. Contacteer daarvoor de redactie via redactie@waarderingsplatform.be. Als je de waardering niet zelf schreef, kan je ze rapporteren.
Lees ook 'Kan ik als vertegenwoordiger van een organisatie reageren op een waardering?'
De organisatie ontvangt nog geen melding op het moment dat je een waardering indient. Wanneer de redactie je waardering goedkeurt en je ze nadien publiceert, krijgt de organisatie de melding dat er een nieuwe waardering beschikbaar is.
Het Waarderingsplatform is een pilootproject, waaraan organisaties vrijwillig kunnen deelnemen. Enkel deze organisaties zijn nu opgenomen op het platform. Zolang jouw organisatie niet deelneemt, kan je geen waarderingen voor ze schrijven.
In maart 2025 werd beslist dat het Waarderingsplatform na afloop van de piloot niet wordt verdergezet. Organisaties hebben de mogelijkheid om hun deelname op te zeggen. Misschien was jouw organisatie eerst wel online en nu niet meer. In dat geval kan je geen waardering meer voor ze indienen.
Nee, je kan zelf geen organisaties toevoegen waarover je een waardering wil schrijven. Organisaties kiezen zelf of zij deelnemen aan de testfase en op het platform verschijnen. Zou je graag willen dat we een organisatie uitnodigen om deel te nemen? Meld het aan je organisatie zelf of aan ons via contact@waarderingsplatform.be.
We hebben een vragenlijst per sector samengesteld. De vragen zijn tot stand gekomen in overleg met de sectoren, onder meer met behulp van klankbordgroepen.
De vragen van de sector ouderenzorg gaan over de volgende domeinen:
- Het gebouw, de inrichting en de omgeving: kamers, gemeenschappelijke ruimtes, buitenruimtes, ligging & omgeving, sfeervolle inrichting, bezoekruimtes, interieur & meubilair, netheid, contact met de buurt, rolstoeltoegankelijkheid…
- Daginvulling – sociale aspect: tijdsbesteding, activiteiten, omgang met andere bewoners, integratie, keuze rond dagindeling…
- Bereikbaarheid: bereikbaarheid en beschikbaarheid van de medewerkers voor de bewoner en diens omgeving, voldoende tijd, steeds dezelfde zorgverleners…
- Sfeer: huiselijke sfeer, gezelschap, privacy…
- Omgang met medewerkers: vriendelijkheid, geduld, persoonsgericht, voldoende aandacht…
- Voeding: flexibiliteit qua uren, setting om te eten, smaak, kwaliteit & hoeveelheid eten, variatie in de maaltijden, afgestemd op diëten, voedselhygiëne…
- Inspraak in zorg en ondersteuning: inspraak van gebruiker en/of mantelzorger(s) en familie, impact op beslissingen, vraag-gestuurde zorg, respect voor de autonomie van de patiënt, zorg met aandacht voor cultuur, gewoontes…
- Zorg en ondersteuning: verzorging, begeleiding, ondersteuning bij de activiteiten van het dagelijks leven (b.v. hygiëne), behandelingen, kennis & kunde & vaardigheden van de zorgverleners…
Per domein geef je een score op 5. Je kan je deze score toelichten, maar dit is niet verplicht. Het geeft de organisatie wel inzichten waar ze mee aan de slag kunnen. Daarom raden we wel aan een beetje toelichting te schrijven. Je moet minstens 5 van de 8 vragen beantwoorden. Op het einde van de vragenlijst krijg je de gemiddelde score van jouw waardering te zien. Daarna kan je een algemene waardering invullen. Enkel deze tekst van de algemene waardering verschijnt op de website. De toelichting bij elk van de 8 vragen wordt doorgestuurd naar de organisatie zelf en niet publiek geplaatst. Wil je nog iets kwijt over andere levensdomeinen? Ook dat kan bij de algemene waardering.
De vragen van de sector kinderopvang gaan over de volgende domeinen:
- Opvangruimtes en inrichting: hoe de gebruiker de opvangruimtes ervaart. Denk aan: leef/speel/slaapruimtes, buitenruimtes, inrichting & meubilair, kindvriendelijk, veiligheid, toegankelijk voor personen met een beperking…
- Contact en samenwerking met de organisatie: de mogelijkheid om bij de kinderopvang zelf iets in te brengen als ouder, om met hen in gesprek te gaan, om samen te werken met hen, om inspraak te krijgen…
- Informatie vanuit de organisatie: de manier waarop de opvang de ouders informeert over belangrijke zaken rond hun kind en de werking van de opvang.
- Medewerkers van de organisatie: de manier waarop de kinderbegeleiders van de opvang met een kind omgaan, met een kind rekening houden, zorgen dat een kind zich goed voelt en dat het in een vertrouwde en veilige omgeving kan zijn.
- Bijdrage aan de ontwikkeling van het kind: wat de kinderopvang doet om de ontwikkeling van een kind te ondersteunen en te stimuleren: op sociaal, emotioneel, motorisch, cognitief, communicatief en moreel vlak.
- Huishoudelijk reglement en schriftelijke overeenkomst: de inhoud van het huishoudelijk reglement van de opvang en het contract van de opvang die de ouder ondertekent. Is de inhoud duidelijk en aannemelijk? Past de opvang de regels en afspraken correct en op een redelijk manier toe (denk ook aan: respijtdagen, ziektebeleid...)?
- Binnenkomen in de opvang: dit gaat over de mogelijkheid om als ouder binnen te komen in alle ruimtes waarin het kind wordt opgevangen (speel/leef/slaapruimtes).
- Ontvangen zorg: de fysieke zorg die het kind ontvangt in de kinderopvang: eten, drinken, slapen, hygiënische verzorging, veiligheid…
Per domein geef je een score op 5. Je kan je deze score toelichten, maar dit is niet verplicht. Het geeft de organisatie wel inzichten waar ze mee aan de slag kunnen. Daarom raden we wel aan een beetje toelichting te schrijven. Je moet minstens 5 van de 8 vragen beantwoorden. Op het einde van de vragenlijst krijg je de gemiddelde score van jouw waardering te zien. Daarna kan je een algemene waardering invullen. Enkel deze tekst van de algemene waardering verschijnt op de website. De toelichting bij elk van de 8 vragen wordt doorgestuurd naar de organisatie zelf en niet publiek geplaatst. Wil je nog iets kwijt over andere levensdomeinen? Ook dat kan bij de algemene waardering.
De vragen van de sector personen met een handicap gaan over de volgende domeinen:
- Faciliteiten en accommodatie: kamers, gemeenschappelijke ruimtes, gebouw op zich, buitenruimtes, ligging & omgeving, bezoekruimtes, inrichting & meubilair, verbinding met de buurt, toegankelijkheid, hygiëne…
- Beschikbaarheid: beschikbaarheid van de begeleiders en medewerkers t.a.v. de cliënten en diens omgeving, voldoende tijd, stabiliteit van steeds zelfde zorgverleners…
- Welbevinden – cultuur: eenzaamheid, thuisgevoel, huiselijkheid, sfeer, privacy gevoel…
- Medezeggenschap: inspraak, participatie, impact op beslissingen, vraag-gestuurd, cultuursensitiviteit…
- Prijs / kwaliteitsverhouding: mate waarin de kostprijs de verkregen zorg, ondersteuning en welzijnsactiviteiten rechtvaardigt.
- Omgang begeleiders en medewerkers: Vriendelijkheid, geduld, persoonsgericht, voldoende aandacht…
- Zorg en ondersteuning: behandelingen, wassen, expertise begeleiders…
Per domein geef je een score op 5. Je kan je deze score toelichten, maar dit is niet verplicht. Het geeft de organisatie wel inzichten waar ze mee aan de slag kunnen. Daarom raden we wel aan een beetje toelichting te schrijven. Je moet minstens 4 van de 7 vragen beantwoorden. Op het einde van de vragenlijst krijg je de gemiddelde score van jouw waardering te zien. Daarna kan je een algemene waardering invullen. Enkel deze tekst van de algemene waardering verschijnt op de website. De toelichting bij elk van de 8 vragen wordt doorgestuurd naar de organisatie zelf en niet publiek geplaatst. Wil je nog iets kwijt over andere levensdomeinen? Ook dat kan bij de algemene waardering.
De vragen van de sector jeugdhulp gaan over de volgende domeinen:
- Geboden informatie rond het hulpverleningstraject: toegankelijkheid, volledigheid en begrijpbaarheid van de informatie…
- Hulp geboden door de organisatie: expertise van medewerkers, geboden hulp en begeleiding, gevoel dat men geholpen wordt, gevoel dat er vooruitgang geboekt wordt in de werkpunten gekoppeld aan de doelstellingen…
- Omgang van medewerkers: voldoende aanspreekbaar, vriendelijk, geduldig…
- Beschikbaarheid van medewerkers: snelheid waarmee er gereageerd wordt op vragen, voldoende tijd…
- Betrokkenheid: inspraak op de vormgeving van het hulpverleningstraject in de voorziening…
- Sfeer en huiselijkheid: thuisgevoel, comfortabel, veiligheid, inrichting, algemene sfeer, privacy gevoel…
- Contact met familie en vrienden: mogelijkheid tot contact tussen jongeren en hun ouders/vrienden/familie, weekend- en vakantieregeling, dagelijkse betrokkenheid van familie/ouders/vrienden, bezoek…
- Het gebouw, de inrichting en de omgeving: kamers, gemeenschappelijke ruimtes, gebouw op zich, buitenruimtes, ligging & omgeving, bezoekruimtes, verbinding met de buurt, netheid, toegankelijkheid, bereikbaarheid…
Per domein geef je een score op 5. Je kan je deze score toelichten, maar dit is niet verplicht. Het geeft de organisatie wel inzichten waar ze mee aan de slag kunnen. Daarom raden we wel aan een beetje toelichting te schrijven. Je moet minstens 5 van de 8 vragen beantwoorden. Op het einde van de vragenlijst krijg je de gemiddelde score van jouw waardering te zien. Daarna kan je een algemene waardering invullen. Enkel deze tekst van de algemene waardering verschijnt op de website. De toelichting bij elk van de 8 vragen wordt doorgestuurd naar de organisatie zelf en niet publiek geplaatst. Wil je nog iets kwijt over andere levensdomeinen? Ook dat kan bij de algemene waardering.
Wie het niet eenvoudig vindt om zelf een waardering te schrijven, kan zich laten helpen door een familielid of een mantelzorger. Ook een onafhankelijke vertrouwenspersoon binnen een organisatie, zoals een maatschappelijk werker, mag een waardering schrijven namens (en samen met) de gebruiker.
Waardering of klacht
Bij een klacht verwacht een melder dat er een gepaste actie wordt ondernomen op basis van de klacht. Dat is anders op het Waarderingsplatform. Een waardering is een spontane, subjectieve appreciatie van de gebruiker of de omgeving waarop enkel de betrokken organisatie kan reageren. Het Waarderingsplatform neemt zelf geen actie of doet geen onderzoek naar klachten.
Vind hier de verschillende klachtenlijnen per sector terug.
Wil je melding maken van een mogelijk verontrustende situatie? Neem dan contact op met 1712. Zij bekijken samen met jou wat je best kan doen.
Beheer van het Waarderingsplatform
Het Waarderingsplatform werd in het leven geroepen door voormalig Vlaams minister van Welzijn, Hilde Crevits. Daarmee is de Vlaamse Overheid de initiatiefnemer van het project. Huidig minister Caroline Gennez besliste in maart 2025 dat het pilootproject niet wordt verdergezet na de testfase. De onafhankelijke projecthouder beheert het platform en zal dat blijven doen tot het einde.
Lees ook: ‘Wie beheert het Waarderingsplatform?’
Het Waarderingsplatform wordt beheerd door een onafhankelijke projecthouder. Dit is een consortium dat bestaat uit vertegenwoordigers van organisaties voor ouders, kinderen, jongeren, of personen met een handicap, en dit zowel aan aanbods- als gebruikerszijde. Dit consortium stelt een team tewerk, dat zich uitsluitend bezighoudt met de ontwikkeling, het onderhoud, en nu de niet-verderzetting van het Waarderingsplatform.
Het idee voor het Waarderingsplatform kwam er na een debat in het Vlaams Parlement over de ouderenzorg. Toenmalig Vlaams minister van Welzijn breidde het uit naar meerdere Vlaamse welzijnssectoren: ouderenzorg, kinderopvang, jeugdhulp, en zorg en ondersteuning voor personen met een handicap.
Persoonlijke gegevens en privacy
Lees je alleen de waarderingen van andere mensen? Dan moet je geen info over jezelf delen. Wil je een waardering schrijven? Dan moet je je voornaam, naam en e-mailadres doorgeven. Die gegevens verwerken we vertrouwelijk en in overeenstemming met alle geldende nationale, Europese en internationale regelgeving - zoals de GDPR-wetgeving.
Lees ook 'Wie kan mijn persoonlijke gegevens zien?'
Niemand kan op het waarderingsplatform jouw persoonlijke gegevens zien. Je waardering is volledig anoniem. Enkel de redactie van het platform ziet jouw naam, voornaam en e-mailadres. Zo kunnen wij contact met je opnemen als dat nodig is. Staan er namen of adressen van andere personen in jouw waardering? Dan vragen we je om deze te verwijderen door je waardering aan te passen.
Contact
Je vindt de contactgegevens van de beheerder die instaat voor de redactie van de waarderingen op deze contactpagina.
